Iris Donkers, medewerker van gemeente Roerdalen, schrijft in deze blog over sport en waarom dat goed is voor je brein.

Ik loop hard. Nou ja, hard. Met een gemiddelde van 8 minuten en 40 seconden per kilometer haalt een wandelaar me makkelijk in. Maar toch, ik doe het wel. Het gekke is wel dat ik iedere keer - ja, echt IEDERE keer - denk: waar ben ik aan begonnen? Waarom doe ik dit? Wil je weten waarom? En waarom het ook voor jou goed is om te sporten? En waar je dat dan kunt doen? Lees dan snel verder.

Frontale kwab

Volgens Prof. Dr. Erik Scherder (hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam) zorgt elke dag 45 minuten stevig doorwandelen (het moet echt een inspanning zijn) voor een verbeterde hartfunctie. En die verbeterde hartfunctie zorgt weer voor een betere doorbloeding van de frontale kwab van de hersenen. En laat nou net dát deel belangrijk zijn bij het aansturen van willekeurige (doelgerichte) bewegingen, zoals het pakken van een kop koffie of een stuk vlaai. Ook zijn ze betrokken bij veel psychische functies, zoals remming.

Remming zorgt ervoor dat niet alles wat je ziet of hoort even hard binnenkomt. Daardoor is het mogelijk om te focussen op wat wél belangrijk is en onthoud je dus alleen de belangrijke dingen. Mensen met dementie of niet aangeboren hersenletsel in de frontale kwab hebben die remming niet (meer). Voor hen is dus alles even belangrijk. Verder is de frontale kwab betrokken bij impulsbeheersing, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen.

Wil je dus bij het eerstvolgende familiediner je impulsen beheersen en aardig blijven tegen je schoonbroer (die je niet zo aardig vindt)? Of een auto ontwijken die plotseling jouw rijbaan opkomt terwijl er geen richting is aangegeven? Dan moet je zorgen dat je frontale kwab gestimuleerd wordt. En hoe doe je dat? Door te bewegen!

Ommetje

Studies laten zien dat elke dag een half uur bewegen voldoende is om je gezondheid en je brein een boost te geven. Niet voor niets werkt Prof. Dr. Erik Scherder samen met de Hersenstichting om de Ommetje-app onder de aandacht te brengen. Via de app verleidt Erik Scherder Nederlanders om uit de stoel te komen en – alleen of op gepaste afstand van elkaar – een ommetje van minimaal 20 minuten te maken. De app is gratis op je telefoon te downloaden in de app-store of via Google Play.

Kom in beweging

Naast wandelen zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden. Je kunt je aansluiten bij een hardloopgroepje, boogschietclub of op Zumba gaan. Het belangrijkste is om een activiteit te vinden die je leuk vindt en die je eenvoudig in je dag kunt inbouwen. Zo voelt het niet als 'extra' of 'ik moet' en kun je het gemakkelijk volhouden. Ook helpt het als een vriend of vriendin meedoet. Zo stimuleer je elkaar en gedeelde smart is halve smart. Dus wacht niet langer: zoek iets leuks uit en kom in beweging. Daar zal je frontale kwab dankbaar voor zijn. En kom je onderweg nog eens een hardloper tegen die je vraagt iets langzamer te lopen? Doe dat dan even. Dan kan ik je inhalen en is mijn dag ook weer top.

Iris Donkers, medewerker gemeente Roerdalen