Wat doet de gemeente om te zorgen dat brieven leesbaar en begrijpelijk zijn? Paul Arns, medewerker van de gemeente Roerdalen, schrijft in deze blog over ‘heldere taal’.

‘Verstuur dit besluit naar de inwoner. En bel hem alvast op om uit te leggen wat erin staat.’ Dit vertelde mijn collega toen hij mij inwerkte. Destijds was ik nog een jonge volgzame knul, net begonnen bij de gemeente. De brief of eigenlijk een labyrint van vaktaal en wetsartikelen - verstuurde ik en telefonisch legde ik uit wat erin stond. Hoe idioot het ook klinkt, dat bleek toen een hele normale gang van zaken. Gelukkig doen we het nu anders. 

Heldere taal

Inmiddels is ‘heldere taal’ een begrip in veel Nederlandse gemeenten. Zo ook in Roerdalen. Medewerkers van de gemeente worden getraind om een boodschap zo duidelijk mogelijk te vertellen. Vertel dit op een verjaardag en je hebt de lachers op je hand. Toch heeft ‘heldere taal’ mij veel gebracht. Het belangrijkste wat ik leerde, was: neem vooraf goed de tijd om na te denken over je boodschap én leef je in in jouw ontvanger. Wat zal die ervan begrijpen? Omdat heldere taal echt verschil maakt, groeide mijn enthousiasme en ben ik andere collega’s gaan helpen als taalcoach. Zo houden we elkaar scherp om helder en begrijpelijk te schrijven.

Uit de bubbel

Toch horen we nog vaak genoeg dat onze brieven te lastig zijn. Niet zo vreemd eigenlijk. Mensen passen zich aan hun omgeving aan. Op het gemeentehuis zitten we in bubbel. Wij snappen wat we met het ‘brede middenveld’ bedoelen. En nee, dan hebben we het niet over voetbal. Om ons scherp te houden, helpt een groep inwoners ons uit de bubbel te stappen. De taalambassadeurs. Zij laten ons weten hoe het met de leesbaarheid van onze brieven is.

Sticker erop

Valt er een brief van de gemeente op je deurmat? Dan zie je voortaan ook een ‘heldere taal sticker’. Is de brief niet duidelijk? Meld het dan. Zodat we ervan kunnen leren.

Doe je mee?

Heldere taal is geen eenrichtingsverkeer. Ik krijg wel eens een e-mail die uit 1920 lijkt te komen. Vol met ouderwets taalgebruik. Ook medewerkers van de gemeente vinden het prettig om een duidelijke boodschap te ontvangen. Help je mee om de beweging groter te maken? Wij horen graag je tips, verbeterpunten of complimenten. Stuur een e-mail naar communicatie@roerdalen.nl.

Paul Arns,
Dorpscontactpersoon gemeente Roerdalen