Kozeta en Omran: “Nederlandse les bij Hans en Hanneke is vooral erg leuk!”

Nederlands leren spreken als je moedertaal Pools, Russisch, Koerdisch, Arabisch, Chinees of Albanees is. Dat is best een klus. De klank, de zinsbouw en de grammatica zijn anders en soms zijn de letters zelfs niet hetzelfde. Nieuwe inwoners die willen inburgeren, krijgen Nederlandse les op school. Maar met privéles gaat het leren vaak veel sneller. Kozeta Leka en Omran Shaikh Dahdo hebben dat geluk: zij krijgen les van vrijwilligers Hans en Hanneke Wiegant uit Herkenbosch. In hun gezellige woonkamer oefenen ze elke week woordjes, grammatica en uitspraak. 

Boeken lezen

Kozeta Leka komt uit Albanië. Ze werkt bij MERU in Vlodrop, waar ze zich als software designer onder andere met de website bezig houdt. “Ik ben zes jaar in Nederland,” vertelt ze. “Ik had al eerder Nederlandse les kunnen volgen, maar dat kwam er niet van. Op mijn werk spreken we Engels, daar heb ik geen Nederlands nodig. Toen ontmoette ik Hanneke via een vriendin die les bij haar had. Er was nog een plekje vrij bij Hans. Hij is nu mijn vaste leraar.” Inmiddels spreekt Kozeta goed Nederlands, op B1 niveau. 

Autorijbewijs

De Koerdisch-Syrische Omran Shaikh Dahdo uit Sint Odiliënberg spreekt Nederlands op A2 niveau. Zijn doel is zijn autorijbewijs halen. Maar daarvoor moet hij eerst het theorie-examen halen. “Ik studeer 3 of 4 uur per dag,” vertelt hij in duidelijk Nederlands. “Mijn moedertaal is Arabisch. Want Koerdisch spreken was verboden in Syrië.” Omran werkt bij Kwekerij Knippenberg in Sint Odiliënberg waar hij in een kleine kas groenten en kruiden kweekt. “In de lente en zomer staan er munt, basilicum en tijm,” vertelt hij. ”En ook courgette en aubergine. Maar die zijn kleiner dan ze normaal in Nederland zijn. Dit zijn soorten die we in Syrië eten.” 

Lesmethode

Hanneke Wiegant geeft al bijna veertig jaar Nederlandse les aan anderstaligen. “Mijn eerste leerling was een studente uit Roemenië,” vertelt ze. “Ik vond het erg leuk om haar Nederlands te leren. Daarna volgden leerlingen uit alle windstreken. Bijvoorbeeld Polen, Bosnië, Eritrea, China, Kroatië, Syrië, Albanië en Oekraïne. Hans en ik gebruiken een methode voor de les. We spreken samen met een leerling een streefniveau af. Dat kan A1, A2, B1 of B2 zijn. We beginnen met het leren van woorden aan de hand van afbeeldingen. Van daaruit volgen zinnen en grammatica. De meeste leerlingen spreken inmiddels Nederlands op A1 of A2-niveau. Alleen Kozeta spreekt het al op B1-niveau.” 

Uitspraak

Hans zocht na zijn pensionering, nu tien jaar geleden, een nieuwe invulling van zijn tijd. “Ik begon met mensen helpen met hun financiën,” vertelt hij. “Maar dat gaf me weinig voldoening. Het geven van Nederlandse les doet dat wel. Het is mooi om met een leerling een doel af te spreken en daar samen naartoe te werken. Door één op één les te geven kunnen we rekening houden met ieders niveau. Ik let goed op de uitspraak. Als iemand een woord niet goed uitspreekt, oefenen we net zolang tot het goed gaat. We hebben samen nu 14 studenten: niet-Nederlandse mensen én Nederlandse mensen die beter Nederlands willen leren. Daar willen we het bij laten, anders hebben we geen vrije tijd meer over.”

Oefenen

Nederlands spreken blijft moeilijk, meer nog dan lezen en schrijven. Dat vinden zowel Omran als Kozeta. “Ik wil soms van alles vertellen maar dan vind ik de woorden niet,” zegt Kozeta, die daarom af en toe even in het Engels overgaat. “Ik oefen wel Nederlands met mijn partner en met mensen in winkels of op feestjes. Ik lees ook Nederlandse boeken op B1-niveau. Dit zijn geen kinderboeken maar boeken voor volwassenen die de Nederlandse taal leren. Wat ik moeilijk vind is het Limburgs, daar begrijp ik niets van.” Omran vertelt: “Ik ben bijna zestig, door mijn leeftijd kan ik woorden soms niet goed onthouden. Ik doe mijn best maar ik vergeet ze vaak snel weer. En thuis spreek ik met mijn vrouw Arabisch.”  

Gratis privéles

Maar Omran en Kozeta vinden de les vooral leuk. “Ik vind het Nederlands moeilijk maar ik kom graag naar de les,” zegt Omran. Kozeta vertelt: “Hans maakt grapjes tussendoor wat het extra leuk maakt. En hij geeft mij de kans om zelf onderwerpen te kiezen voor de les. Dat is fijn, want ik leer zo precies waar ik behoefte aan heb. Ik zie de lessen echt als een ‘fun activity’. En ik ben vooral erg dankbaar: ik krijg privéles én het is gratis. Wat wil je nog meer?”

Roerdalen zijn we samen

In Roerdalen komen regelmatig nieuwe mensen wonen. Vaak hebben ze bewust voor Roerdalen gekozen. Maar soms zijn ze hier toevallig beland, omdat het leven nu eenmaal zo liep. Denk bijvoorbeeld aan statushouders of vluchtelingen. Over hen gaat deze serie interviews. Mensen met hun eigen verhalen, wensen, dromen en talenten. Die een nieuw leven willen opbouwen en er gewoon het beste van maken. Andere interviews uit deze serie leest u op www.roerdalen.nl/roerdalen-zijn-we-samen.