In De Limburger van 22 april staat een artikel over het uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan Roerdalen. In dit artikel staat foutieve informatie. Ook geeft het artikel de indruk dat de inhoud van het stukken besloten is. Het uitvoeringsprogramma moet echter nog besproken worden in de raadscommissie en raadsvergadering. Welke maatregelen er komen en welke financiële middelen nodig zijn, is dus nog niet bekend. 

Wens Keulsebaan

Voor de Keulsebaan is er inderdaad een wens van de gemeente Roerdalen om bij de tuincentra en Rothenbach de snelheid te verminderen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op deze locaties welke tevens samenhangt met het gebruik (parkeren). Voor deze weg is Provincie Limburg bevoegd gezag en dus ook de partij die hierover besluit. Er staan daarom ook nog geen financiële middelen in het uitvoeringsprogramma genoemd. Over deze verkeerssituaties heeft gemeente Roerdalen het gesprek gevoerd met de provincie Limburg, met actiepunten welke gemeente Roerdalen op termijn zal oppakken.

Doorgaande wegen

In het artikel staat dat inwoners de straat waarin ze wonen veelal als verkeeronveilig ervaren. In het uitvoeringsprogramma staat dat inwoners de doorgaande wegen als onveilig ervaren. 

Basisscholen continue aandacht

Verkeersveiligheid rondom basisscholen is een continu aandachtspunt van de gemeente en de verkeerscommissies van de scholen. Er is jaarlijks overleg en voor kleinere maatregelen is geld beschikbaar. Bij grotere aanpassingen kiezen we ervoor om bij de herinrichting van straten ook de schoolomgeving mee te nemen. Zoals dat bijvoorbeeld nu gaat gebeuren bij de herinrichting van de Sportlaan in Montfort. 

Wens fietsoversteek

De herinrichting van de Akerstraat in Posterholt staat op de planning voor 2025. Dit is een logisch moment om ook naar de veilige fietsoverstreek N274 Annadaalsedijk/Akerstraat te kijken. Daarom staat deze in het uitvoeringsprogramma. Dit is een wens waarover we nog met Provincie Limburg in overleg gaan. Zij zijn bevoegd gezag. 

Geen herinrichting Schaapsweg

Voor de Schaapsweg in Sint Odiliënberg staat geen herinrichting op de planning. De werkzaamheden bestaan uit een combinatie van noodzakelijk onderhoud (mede hierom is er een hogere prioriteit) en verkeerskundige aanpassingen.

Aanpassen inrichting aan adviessnelheid

Voor ’t Reutje staat het terugbrengen van de snelheid van 80 naar 60 kilometer genoemd in het artikel. Hier geldt al 60 kilometer als maximum snelheid. Binnen de kern ’t Reutje is 30 kilometer de maximum snelheid. Hiervoor is een aanpassing van de inrichting van de straat nodig. Hetzelfde geldt voor de Vlodropperweg. Hier is ook 30 kilometer de maximum snelheid maar de weginrichting is nog 50 kilometer. In het uitvoeringsprogramma zijn ’t Reutje en de Vlodropperweg als maatregel opgenomen. 

Vergaderingen besluitvorming

De raadscommmissie vergadert op maandag 22 april over het uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan. Op 30 mei staat het uitvoeringsprogramma op de agenda van de raadsvergadering.