In de Basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. Wilt u dat niet? Vraag ons dan om geheimhouding van uw persoonsgegevens.

Hoe werkt het?

U kunt ons vragen om uw gegevens uit de BRP niet door te geven. Uw gegevens blijven dan geheim voor bepaalde organisaties. U hoeft daar geen reden voor op te geven.

Deze geheimhouding geldt niet voor alle organisaties. In sommige gevallen moet de gemeente uw gegevens toch doorgeven. Dat gebeurt als overheidsinstellingen uw gegevens nodig hebben. Denk aan de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank. Uw gegevens blijven dan niet geheim. Ook al heeft u hiervoor een verzoek ingediend.

Wat moet ik doen?

Vraag geheimhouding aan via het online formulier. Houd uw DigiD bij de hand.

Geheimhouding aanvragen (met DigiD)

U kunt ook naar het gemeentehuis komen. Maak dan eerst een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Heeft u om geheimhouding gevraagd en verhuist u daarna naar een andere gemeente? Dan hoeft u bij de nieuwe gemeente niet opnieuw een verzoek tot geheimhouding te doen.

Wat kost het?

Geheimhouding aanvragen van persoonsgegevens is gratis.

Hoe gaat het verder?

De aanvraag om geheimhouding wordt meteen verwerkt na binnenkomst. U krijgt hier er geen bevestiging van. Wel kunt u dit terugzien bij uw BRP-gegevens op mijn.overheid.nl.

 

Overzicht verstrekte persoonsgegevens opvragen

Behalve geheimhouden van gegevens, kunt u ook een overzicht opvragen van de gegevens die wij hebben gedeeld. Kijk hiervoor op de pagina 'Overzicht verstrekte persoonsgegevens opvragen'.

Heeft u gevonden wat u zocht?