Heeft u geen vast woonadres in Nederland? Of verblijft u in een verpleeghuis, een Blijf van mijn lijf-huis of strafinrichting? Dan kunt u een briefadres aanvragen in de gemeente waar dit briefadres zich bevindt.

Wie kan een briefadres aanvragen?

  • U zelf, als u in een instelling gaat wonen of als u geen vast woonadres heeft (zoals schippers of kermisexploitanten).
  • Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.

Wat zijn de voorwaarden?

  • Een briefadres is altijd een adres in Nederland. Het mag geen postbus zijn
  • Om een briefadres te kunnen aanvragen, heeft u toestemming nodig van de briefadresgever. Degene die uw post ontvangt (de briefadresgever) is verplicht ervoor te zorgen dat u uw post krijgt
  • Een briefadres is tijdelijk. Na 6 maanden vindt onderzoek plaats of u nog in aanmerking komt voor een briefadres
  • Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat, kunt u geen briefadres krijgen. U moet dan uw emigratie doorgeven
  • Bij een aanvraag voor een briefadres controleert de gemeente of u inderdaad geen woonadres heeft

Wat moet ik doen?

Bel ons om een afspraak te maken. Ons telefoonnummer vindt u op de contactpagina. We adviseren u om samen met de briefadresgever naar de afspraak te komen. Zo kunnen we u het snelst helpen.

Wat heb ik nodig?

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • De ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever
  • Het identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever

Wat kost het?

Het aanvragen van een briefadres is gratis.

Hoe gaat het verder?

Het briefadres gaat in op de datum die u aangeeft. Als u maximaal vier weken voordat het briefadres ingaat de datum doorgeeft, tot vijf dagen erna. Wij geven het adres door aan andere overheidsinstanties zoals de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) of het UWV. U moet het adres zelf doorgeven aan instanties buiten de overheid zoals uw bank.

Heeft u gevonden wat u zocht?