Aangifte overlijden
Als een naaste komt te overlijden, dan komt er veel op u af. Op de website van de Rijksoverheid vindt u een checklist voor wat u moet regelen bij een overlijden. Een begrafenisondernemer of uitvaartverzorger helpt u met het regelen van de uitvaart. Ook verzorgt hij of zij meestal de overlijdensaangifte. Als iemand overlijdt doet u in de gemeente waar de persoon is overleden, aangifte van overlijden. U kunt ervoor kiezen dit zelf te doen. Doe de aangifte zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen zes werkdagen na overlijden.
Wat moet ik doen?
Is de persoon in de gemeente Roerdalen overleden? U kunt het overlijden online doorgeven. Of maak een afspraak via de knop hieronder. Voor zowel de digitale aangifte als de afspraak heeft u nodig:
- geldig identiteitsbewijs van uzelf
- verklaring van overlijden, ingevuld en ondertekend door een arts
- doodsoorzaak, vastgesteld door een arts. Als er een niet natuurlijke doodsoorzaak is hebben we daarnaast een verklaring van geen bezwaar van de officier van Justitie nodig. Bij een lijkvinding hebben we een rapport van de politie nodig.
- trouwboekje (niet verplicht)
Na de aangifte ontvangt u:
- een ‘schriftelijk verlof’ tot begraven of cremeren. Dit betekent dat u toestemming krijgt voor de begrafenis of crematie
- Afschrift overlijdensakte uit de burgerlijke stand
Hoe gaat het verder?
Wij registreren het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook krijgen de volgende instanties bericht (indien nodig):
- Belastingdienst
- Centraal Administratiekantoor (CAK)
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (was IB-Groep)
- Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
Aan andere instanties moet u het overlijden zelf doorgeven. Denk bijvoorbeeld aan de bank, verenigingen of de verzekering.